Bugün sizinle müşterilerle ilk toplantılarda en sık karşılaştığımız konulardan birini paylaşmak istiyoruz. Yeni bir dijital proje Çek Cumhuriyeti'nde yerel olarak mı, yoksa küresel olarak mı başlatılmalıdır? Bir ülkede başlamak mı yoksa hemen birden fazla ülkeye mi yönelmek daha mı iyi olur? Ürünümüz, Çek Cumhuriyeti'nde olduğundan daha büyük bir pazarda daha iyi mi karşılanacak? Ne yazık ki, bu soruların cevapları hiç de kolay değil ve her zaman birçok faktörü göz önünde bulundurmak ve özel bir strateji tasarlamak gerekiyor. Uygulamayı istediğiniz zaman, her yerden indirebilirsiniz demek kolaydır, dil değişimlerini eklemek de bir sorun değildir, ancak bizim için önemli olan, aşağıda yazdığımız tüm prensiplere bağlı kalmaktır.
- 1. Aynı anda daha fazla balık tutmaya çalışmayın
Özellikle projenin erken günlerinde, hedef kitlenizi tanımak, iş modelini işlemek, pazarlama kanallarını kurmak, başlatmadan önce anlaması zor olan birçok hata ve eksiklikle uğraşmak son derece önemlidir. Bu nedenle genellikle, bir pazara odaklanın, onu ele geçirin (en azından kısmen) ve daha sonra genişleyin.
2. Bildiğiniz pazarda başlayın
Her ülkenin, kültürün, pazarın ve bölgenin kendi özellikleri olduğuna inanın, insanların davranışları, vergi ve yasal farklar ve çok daha fazlası. Birçok alanda kendinizi güvende hissettiğiniz ve bildiğiniz yerde başlamak sizin için kesinlikle daha kolay olacaktır. Böylece projeyi yürütmeye odaklanabilir ve dil bariyerleriyle ve farklı insanların düşünme süreçleriyle uğraşmanız gerekmez - bunu anlamak aylar alabilir.
- 3. Pazar ne kadar büyükse, müşteri o kadar mı fazla olur
Genel olarak, pazar ne kadar büyükse, potansiyel müşteri sayısı o kadar fazla olur, ancak rekabet de o kadar büyük ve keskindir. Örneğin, bir Çek startup'ı Amerika'da başarılı olmak istiyorsa, temel maliyetlerin çok daha büyük bir boyutta olmasını beklemelidir (pazarlama, yasal hizmetler, çeviriler, çalışanlar). Yabancı pazarlara girmenizi engellemeye çalışıyor gibi görünebiliriz, ancak öyle değil. Sadece yurtdışına çıkmadan önce dikkatlice düşünülmesi gereken kritik soruları ve konuları belirlemeye çalışıyoruz.
Tabii ki, yaptığımız bazı startup'lar, başlangıçtan itibaren Çek olmayan bir pazarda işletilmeye değerdir. Bu, ürün için daha iyi koşulların, daha olgun bir pazarın veya pazarda bir "açık" bulmamızın nedeni olabilir. Ancak, Çek Cumhuriyeti'nde başlattığınız ve ayarladığınız şeyin diğer pazarlarda da küçük değişikliklerle kesinlikle işe yarayacağı çok daha sık görülür.